Dit is een leuk project !
Het valt reuze mee en bespaart nog geld ook.
April 2022
Over zonnepanelen op de boot bestaan bestaan veel verhalen
Het grappigste argument dat ik ooit gehoord heb om het niet te doen was:
Met een zonnepaneel krijg je nooit je hele accu volgeladen.
Stel nu even dat dat zo zou zijn maar je accu is daardoor nooit meer leeg.
En er is altijd voldoende capiciteit om dat te doen wat je wil doen dan is het toch de perfecte oplossing.
vervang natuurlijk wel al je verlichting in de boot voor led verlichting.
1 wat led verlichting is ongeveer gelijk aan 10 watt conventionele boot verlichting.
En energie die je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken.
Een zonnepaneel doet het het beste als hij op zuid staat en op een hoek ligt van 32 graden.
Nu ligt een zeilboot nooit altijd op zuid dus het optimaal vermogen zal het paneel nooit leveren .
Neem daarom altijd een iets ruimere capiciteit dat zorgt dat je ook bij weinig zon een voldoende opbrengst hebt.
indien mogelijk koop dan een MPPt regelaar die zorgt voor een wat hogere laad capiciteit
Voor een accu van 105 AMP is een zonne paneel van 60 WP WP = wattpower voldoende.
Hoe ik dit weet, door informatie en gebruiks ervaring bij the happy sailer C 850 heb ik voor het eerst zonnepanelen gemonteerd .
voor de montage op de contest 30A heb ik gekozen voor een systeem dat in het achterstag hangt .
Dit systeem is gemaakt van RVS buizen rond 25 mm en RVs onderdelen voor het maken van een buiskap.
Het zonnepaneel zit aan de dwars stang vast die tussen het achterstag vast zit met de NOA zonnepaneelhouder voor relingmontage .
Om rond de stag te klemmen heb je een stukje rubber nodig van rond 25 mm en 40mm lang
In het midden boor je een gaatje boor 0,1mm kleiner dan de stag en maarkt er een zaagsnede in tot het gaatje .
Deze doe je om de stag en daaroverheen komt je klem stuk waar de dwars stang aan gemonteerd wordt.
zorg dat op elke verbinding een beetje speling zit maakt het niet te star.
Gebruik voor het vast zetten rvs boutjes met een dopmoertje .
De meegeleverde snel pennetjes trillen er uit tijdens het zeilen .
ik laad met dit zonnepanneel 2 accu's van 105 amp .
Een 105 amp accu is voor de koelkast en de diesel kachel.
Een 105 amp accu is voor de navigatie en de verlichting.
tijdens de zomer vakantie in 2021 heb ik geen gebruik meer gemaakt van de wal stroom.
Omdat de accu's altij volzitten maak ik geen gebruik meer van walstroom in de haven .
dit scheeld mij 150 euro in het liggeld per jaar.
Tijdens storm eunice lag The happysailer in het water en was er in stavoren 12 bft en meer .
Een betere test is er denk ik niet .
Welke materialen heb ik gebruikt:
Zonnepaneel van 120 WP.
20A Dual solar laadregelaar voor zonnepanelen .
gekocht bij Aliexpress.
NOA zonnepaneelhouder voor relingmontage
3 lengtes RVS buis van 200cm lang en 25 mm rond.
Solar kabel rood 4mm2 .
Solar kabel zwart 4mm2.
2x Klemrubber Rond 25 mm en 40 .
6X RVS eindstuk 25mm, buiskapbeslag voor Biminitop.
2x Buiskapbeslag Dekplaat Schuin met Schroef RVS.
2x Buiskapbeslag Middenstuk Klapbaar met Bout RVS 25mm.
Het aansluiten.
Na dat het zonnepaneel gemoteerd is breng je de draden naar de solar laadregelaar.
als alle draden aangelegd zijn op de goede lengte begin je als volgt.
Sluit eerst de solar laadregelaar aan op de accu of accu,s .
Wacht heel even een paar minuten en sluit daarna de kabels van het zonnepaneel aan.
Dat wachten doe je om de solar laadregelaar zich zelf even te laten inregelen.
Daarna sluit je de kabels van het zonnepaneel aan op de solar laadregelaar .
Niet anders om werken dan gaat het namelijk niet goed.
Op foto 1: solar lader.
Op foto 2: Het paneel gemonteerd op de boot.

foto 01